De maker van navigatiepparatuur TomTom wist in de laatste maanden van 2013 dalende omzetten uit de verkoop van losse kastjes niet goed te compenseren met andere inkomsten. Analisten zijn niet blij met de vooruitzichten voor 2014.

TomTom heeft de nettowinst in het vierde kwartaal bijna volledig zien verdampen, op een omzet die 7 procent lager was dan een jaar eerder, maakte het navigatiebedrijf dinsdag bekend.

TomTom boekte vorig kwartaal een omzet van 268 miljoen euro, tegen 289 miljoen euro een jaar eerder. De nettowinst nam af tot 3 miljoen euro, tegen 99 miljoen euro in de laatste drie maanden van 2012.

De winst in de laatste maanden van 2012 was mede fors hoger  door een belastingmeevaller van 80 miljoen euro.

Op divisieniveau was een iets hoger omzet uit ingebouwde navigatiekastjes bij auto’s  (plus drie procent) niet goed genoeg om dalende inkomsten uit losse navigatiekastjes te compenseren. In het vierde kwartaal van 2013 liet de consumententak van TomTom  een 12 procent lagere omzet zien van 165 miljoen euro.

TomTom ziet lagere omzet 2014

TomTom zag de omzet in heel 2013 met 9 procent dalen tot 963 miljoen euro, terwijl de winst met ruim 100 miljoen euro afnam tot 20 miljoen euro. Het bedrijf verwacht dat de omzet dit jaar verder zal terugvallen tot circa 900 miljoen euro.

De aangepaste winst per aandeel zakt dit jaar naar verwachting tot 0,20 euro, tegen 0,26 euro vorig jaar.

TomTom levert daarmee tegenvallende verwachtingen over 2014, concludeerde analist Jos Versteeg van zakenbank Theodoor Gilissen dinsdag in een eerste reactie.

Volgens Versteeg werd in de markt gerekend op een omzet van 924 miljoen euro in 2014 en een winst per aandeel van circa 0,26 euro. ,,De outlook is behoorlijk slecht'', concludeerde hij. ,,De markt krimpt enorm en de omzet neemt nu al voor het vierde jaar achter elkaar af. De omzet is straks in 5 jaar bijna gehalveerd.''

Het aandeel TomTom verloor dinsdag bij de opening van de beurs ongeveer 9 procent van zijn waarde.

Ombouwoperatie TomTom

TomTom haalt het grootste deel van zijn omzet nog altijd uit losse navigatiekastjes, maar ziet die markt steeds verder krimpen. Het bedrijf richt zich daarom steeds meer op inbouwsystemen voor de auto-industrie en op dienstverlening zoals het leveren van verkeersinformatie. Die dienst wordt in ruim 30 landen geleverd en werd dinsdag tevens geïntroduceerd in China, Taiwan en Singapore.

Bestuursvoorzitter Harold Goddijn sprak van een ,,solide'' jaar waarin belangrijke nieuwe producten zijn geïntroduceerd. Voor dit jaar kondigde hij hogere investeringen aan op het gebied van de productie van kaarten en navigatiesoftware. Die moeten de concurrentiepositie van het bedrijf versterken.

Bron: ANP/Z24

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl